پلاستیک ها با دوام و مواد سبک وزنی هستند که در سال 1909 اختراع شده اند. آنها معمولا از روغن و گاز طبیعی ساخته می شوند. استفاده از پلاستیک برای جایگزین کردن مواد بسته بندی مانند فلز و شیشه توسط تولید کنندگان به بسته هایی کارآمد تر انجام می شود به عنوان مثال برای بطری کردن هشت گالن از یک نوشیدنی تنها دو پوند پلاستیک مصرف می شود، اما همین نوشیدنی برای یک بطری سه پوند آلومینیوم، هشت پوند فولاد و 27 پوند شیشه نیازمند است. وزن سبک بسته بندی پلاستیکی به کاهش هزینه های حمل و نقل کمک می کند. کامیون های کمتری برای حمل و نقل پلاستیکی در مقایسه با فلز یا مواد دیگر بکار گرفته می شوند. که این خود به معنای مصرف سوخت کمتر است و بنابراین آلودگی هوا را از طریق آلایندگی خودرو کاهش می دهد.

ظروف پلاستیکی بازیافتی به فضای دفن بهداشتی زباله و حفظ منابع طبیعی و کاهش آلودگی هوا کمک می کند. تعداد دفن زباله ها کاهش می یابد، تفکیک ظروف پلاستیکی از محل های دفن زباله بسیار مهم است. پلاستیک ها در دفن زباله ها از بین نمی روند. بنابراین کانتینرهای شما دور انداخته می شوند تا پس از گذشت زمانی بیش از حد طولانی از بین بروند. ساخت محصولات پلاستیکی از پلاستیک بازیافت همچنین باعث کاهش آلودگی هوا و آب و انرژی مورد استفاده برای ساخت پلاستیک از مواد خام است. پلاستیک بازیافت شده برای ساخت محصولات مانند چوب پلاستیکی، اسباب بازی ها، ظروف، فرش، فیبر پر برای کت و گلدان استفاده می شود. بیش از 1500 محصول ساخته شده یا بسته بندی شده در پلاستیک بازیافت شده وجود دارد. چنین استفاده هایی باعث کاهش مصرف مواد طبیعی و آلودگی می شود زیرا به مواد خام کمتری نیاز دارند و انرژی لازم برای تولید محصولات پلاستیکی بازیافتی نسبت به تا تولیدات پلاستیکی به طور کامل از مواد خام بهینه سازی ضورت می گیرد. مخلوطی از رزین های مختلف وجود دارد که از هزاران نوع پلاستیک تشکیل شده است. قلم جوهر، قطعات خودرو و کیسه های پلاستیکی از رزین های مختلف ساخته شده اند. به منظور بازیافت پلاستیک، انواع پلاستیک های مختلف باید جداگانه نگه داشته شوند. بنابراین بسته بندی های پلاستیکی برای نشان دادن نوع رزین مورد استفاده برای ساخت آنها کد گذاری می شوند. اعداد کد در داخل فلش های بازیافت تعقیب در پایین ظروف یافت می شود. این اعداد به شما کمک می کند تا ظروف پلاستیکی را برای جمع آوری بازیافت جدا کنید(که عملا این کار هنوز در ایران عملی نمی باشد و فعلا تنها بصورت تئوری آن را بررسی خواهیم کرد).

پلاستیک های صنعتی،مانند لوله های پلاستیکی،نمی توانند بازیافت شوند، اما می توانند مورد استفاده مجدد قرار گیرند. بازیافت یک روند شش مرحله ای است. ابتدا آنها باید با توجه به نوع پلاستیک و رنگ و پاکیزگی جدا شوند. اولین گام مهم ترین گام در روند بازیافت است. پلاستیک های رنگی را نمی توان با پلاستیک های روشن مخلوط کرد، و پلاستیک هایی با کدهای مختلف را نمی توان با هم ترکیب کرد. مخلوط کردن پلاستیک ها می تواند کل رول را از بین ببرد و به احتمال زیاد به مرکز دفن زباله منتقل شود.

این گزارش ترجمه ی قسمت هایی از مقاله ی recycling plastic می باشد بدیهی است که اصل مقاله کامل تر و جامع تر است.